Tuesday, June 25, 2013

jerebu salah satu bencana alam.

Dalam minggu ini kita semua di gemparkan dengan berita kebakaran hutan di daerah riau indonesia yang menyebabkan jerebu teruk di semenanjung malaysia singapore.
oleh kerana kebakaran itu 
jerebu yang menyerang kawasan2 yang berhampiran dengan indonesia yang di selubungi asam tebal. 
hingga kan beberapa buah tempat menjadi kabus gelap yang mengakibatkan orang ramai mengalami alah teruk dengan sekolah sekolah di kawasan berkenaan ditutup sehingga pihak kaji cuaca meramal kan jerebu memjadi semakin pulih.
dan kawasan yang terlibat seperti
singapore
muar 
pasir gudang
batu pahat
putra jaya 
klang
dan beberapa lagi tempat yang terbabit.

kebakaran ini kata nya menjadi satu bualam hangat kerana pihak indonesia menyalahkan anak syarikat sime darby malaysia penyebab kebakaran di kawasan riau tersebut. namun pihak syarikat Asia pacific resoureces international limited (april)
menafikan dakwaan yang mengatakan syarikat itu bertanggung jawab atas kebakaran hutan besar di riau indonesia itu menyebab kan jerebu teruk.
 
(if nak tahu berita lebih lanjut boleh la pergi ke blog = BM.malaysia-chronicle.com)

dan semalam kita di gemparkan dengan hujan air batu yang singapore.
dan aku dapat ambil gambar ni dari salah 1 blog yang menyiarkan hujan air batu yang mengemparkan itu.

dan alhamdulillah di kawansan johor bahru dan kuala lumpur hujan seperti biasa. cuma lain nya air dia panas seperti air sid bila kene kat kulit macam pijau kejap.. tak payah ckp mcm tu habis tumbuh tubuhan jatuh kebumi kerana terkene air hujan dan angin kencang dikawasan lido semalam menyebabkan kawasan hotel berdekatan habis dilimpahi daun2 dan kesan air asid di kenderaan . 

huu da mcm warta berita pulak aku ni harini taip panjang2 pasal jerebu ni. 
but anyway aku just nak shared apa yang aku ingin tahu pasal jerebu ini kali yang dikatakan paling teruk yang pernah kita alami.. allahuallah mungkin akhir zaman.. apa pun kita yang hidup kene teruskan hidup what ever happend. peace Yooo!!

No comments: